Informasjon om måltider

Kosthold og ernæring

I Hålandsmarkå barnehage jobber vi med å øke kompetansen til personalet på kosthold og ernæring. Vi tilbyr barna alle måltider i barnehagen. Vi mener at et variert og sunt kosthold laget av mest mulig rene råvarer er viktig for barns utvikling og helse. Det skal gå maks 3 timer mellom hvert måltid jmf. Helsedirektoratets anbefalinger.

Barn og voksne skal få en riktig sammensatt og variert frokost.

Frokosten skal være en samlende start om morgenen hvor alle får sitte ned sammen og innta mat og drikke og prate sammen. Med dette vil vi gi barna en god start på barnehagedagen.

Lunsjen i barnehagen skal være varmt måltid tre dager i uka. Kjøkkenassistent,Anne Mona, har ansvar for å sette sammen varierte og sunne retter. Her vil det bli servert ulike retter som fisk,kylling..Det skal alltid være grønnsaker til måltidene. Vil prøve å følge årstidene når vi setter sammen kostholdet.Eksempler vil være lam om høsten, bær om sommeren,m.m. Vi skal også gjøre oss kjent med det av matvarer som er i nærmiljøet vårt.

Ettermiddagsmåltidet kl.14. skal være et fullverdig måltid med påsmurt skive,knekkebrød og frukt.

Måltidene i barnehagen skal være en arena for kultur,danning,språk,motorikk,læring,omsorg,sosial kompetanse,nysgjerrighet,m.m.

Barna skal få delta i hele prosessen, fra planlegging til oppvask.

Menyene vil bli lagt ut på hjemmesiden og hengt opp i garderoben.

NB! Nytt fra barnehageåret 2016/2017 er etter anbefalinger fra helsedirektoratet at det skal gis dokumentasjon av lege om barn skal holdes borte fra enkelte matvarer. Eksampel på dette kan være melk, nøtter, gluten.. Ta kontakt med avdeling om dere lurer på noe.