Mosetussene

Velkommen til Mosetussene!

Mosetussene er en småbarnsavdeling for barn fra 0-3 år.

På Mosetussene vil vi at de voksne skal sitte på gulvet, være tilstede med barna og støtte opp om lek og utforskning. Barna skal ha et fang å søke trygghet i. Vi har det ikke travelt på Mosetussene, kos og relasjonsbygging er høyt prioritert.

Små barn samhandler mye ved hjelp av kroppen og det fagteorien kaller "toddlerlek" og "flirekonsert" Her er et eksempel fra barnehagehverdagen;

"Plutselig avbrytes stillheten av en hylende latter, og tre barn kommer løpende etter hverandre. De møtes ved enden av avdelingen. De ser på hverandre og smiler før de fortsetter turen videre rundt avdelingen".

I år har vi fokus på lek i barnehagen. I leken gjør barn seg erfaringer, de utforsker, prøver ut og utvikler selvtillit. Leken er en sosial arena der små barn får samhandle med andre barn. På Mosetussene vil vi skape tid og rom for lek i alle former; rundt små og store gjenstander, gjennom «hit-og-dit-lek», lek gjennom sang og musikk, for å nevne noe.

På Mosetussene ønsker vi at barna skal oppleve mestring og tilhørighet i samhandling med andre!