Skogvokterne

Skogvokterne er en 3-6 års avdeling

Skogvokterne er en friluftsavdeling som har hovedfokus på gode opplevelser i naturen og aktiviteter i eget nærmiljø. Naturen er en viktig del av barnas læringsarena. Lek i naturen gir barna naturopplevelser, vekker kreativiteten, kroppsbeherskelse og sanseinntrykk. Naturen gir også utfordringer til barn på alle utviklingsnivå. Vårt uteområde byr på skog og ulendt terreng som er med på å gi barna varierte og allsidige utfordringer.

Alle sanser er i bruk når vi ser barna i rollelek, balansering, bærplukking, snekring, saging og utforskning av dyr, blomster og insekter i naturen.

Barnehagen har to lavvoer i skogen med bålplass, der legger vi vekt på matlaging i den frie natur hver uke.

Vi ønsker å ha fokus på at alle skal oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek. Samtidig vil vi som voksne være bevisst på egen rolle og deltakelse i barnas lek. Barns egenverdi i leken er en viktig del av barndommen deres.

Vi har alltid fokus rettet mot sosial kompetanse og lærer å utøve respekt for andre mennesker.